Batalia farurilor

Ca in orice domeniu, exista argumente pro si contra in ceea ce priveste farurile. Ne vom oprimai intai asupra farurilor xenon, cunoscute oficial si ca farurile cu descarcare de mare intensitate (HIDS). Acestea sunt asimilate de obicei unei solutii mai eficiente, mai ales din cauza temperaturii si a culorii generate de lumina xenon, dar si din cauza cantitatii de lumina pe care bulbul original le genereaza. O astfel de lampa contine gaz xenon, prin urmare, acesta emite o usoara tenta de lumina albastruie, sesizabila cu ochiul liber.

Primul far xenon a aparut pe modelul BMW Seria 7 lansat in 1991 si a devenit, incet-incet, optiunea numarul unu pentru mai multe companii de automobile, care au evitat sa-l ofere insa ca dotare standard.

Nu vom intra prea adanc in detali, pentru a explica din ce este fabricat un bec cu xenon sau cu privire la modul in care intregul sistem functioneaza, insa ne vom concentra pe acest subiect, in incercarea de a descoperi care sunt avantajele si dezavantajele acestui tip de echipament.

Mai intai de toate, un far xenon este mult mai eficient atunci când vine vorba de cantitatea de lumina produsa, in comparatie cu farurile clasice, cu halogen. Desigur, acest lucru poate fi cu usurinta considerat un defect major, mai ales din punct de vedere al traficului si al luminilor de intalnire, in cazul in care unghiul de iluminare nu este configurat corect. Potrivit statisticilor oficiale, un bec cu xenon produce 3.000 de lumeni, spre deosebire de un bec de tip halogen, care genereaza 1.400 de lumeni.

La momentul actual, lampile cu xenon au devenit, incet-incet, disponibile in mai multe dimensiuni si variante, pentru a putea fi utilizate pe diferite tipuri de masini. Pe de alta parte, eficienta ar putea fi optiunea numarul unu atunci cand luam in calcul alegerea unui far cu descarcare de mare intensitate, in detrimentul altor tipuri de lumini. Eficienta unui bec inseamna insa nu numai economisirea de energie, dar, de asemenea, un consum redus de combustibil si mai putine emisii de dioxid de carbon, avand in vedee ca motorul are nevoie de un consum sporit de combstibil pentru a genera curentul electric necesar aprinderii farurilor.

La modul general, se considera ca luminile xenon au o durata de viata destul de lunga, depasind-o pe cea a lampilor cu halogen, iar estimarile arata o perioada de functionare de aproximativ 2.000 de ore, in conditii normale de utilizare.

Pe de alta parte, exista si unele motive pentru care unii utilizatori considera ca farurile xenon nu sunt chiar alegerea cea mai potrivita pentru ei. Spre exemplu, cantitatea de lumina degajata si pericolul orbirii in rafic pot fi destul de deranjante pentru ceilalti participant la trafic. Nu in ultimul rand, farurile xenon sunt mai scumpe decat restul tipurilor de faruri, indiferent ca vorbim aici de costurile de achizitie, de instalare sau de intretinere.